Konspekt lekcji sztuki dla klasy 6 szkoły podstawowej. Zawiera przykłady ćwiczeń ruchowych wykonywanych podczas słuchania wybranych przykładów literatury muzycznej. Opiera się na metodach aktywizujących uczniów do działania. Zaproponowane w scenariuszu ćwiczenia bazują na zadaniach poznanych w czasie kursu kwalifikacyjnego Sztuka, organizowanego przez Ośrodek Szkolenia Nauczycieli "Nowator" w Sosnowcu.
Konspekt do lekcji sztuka (muzyka) w klasie 6 szkoły podstawowej. Nauczyciel prowadzący: mgr Lucyna Brzeziak Temat lekcji: Zabawy ruchowe a klasyka muzyczna. Cele lekcji:
- dydaktyczno-poznawcze:
- Poznanie nowych form prezentowania muzyki – ruchowa interpretacja muzyki,
- Wykonanie 3 ćwiczeń plastyczno-muzyczno-ruchowych polegających na tworzeniu różnorodnych form przestrzennych,
- Poznanie utworów wybitnych kompozytorów:
C.Saint-Saënsa – "Akwarium" ("Karnawał zwierząt"), Vivaldiego – Koncertu skrzypcowego "Wiosna" ("Cztery pory roku"), L. van Beethovena – miniatury fortepianowej pt. "Dla Elizy".
- kształcące:
- Kształcenie wrażliwości plastyczno- muzycznej,
- Rozbudzanie motywacji do zajmowania się sztuką,
- Rozwijanie wyobraźni,
- Kształtowanie postaw twórczych,
- Kształcenie percepcji słuchowej utworu,
- Rozwijanie motoryczności.
- wychowawcze:
- Umiejętność rozwiązywania problemów w działaniu,
- Mobilizowanie kolegów do aktywności na lekcjach,
- Umiejętność współpracy w zespole.
- operacyjne:
- Uczeń zapamięta kompozytora i tytuł utworu analizowanego na lekcji,
- Uczeń scharakteryzuje klimat utworu,
- Uczeń wykona układ choreograficzny do utworu muzycznego,
- Uczeń będzie w sposób kulturalny współpracował w grupie.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa. Metody pracy: problemowa, słuchowa, odtwórcza. Pomoce dydaktyczne: zielono-niebieskie szarfy, piłeczki, płyty CD, magnetofon, plansze, zdjęcia. Przebieg lekcji: Część 1:
- Powitanie uczniów.
- Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności.
- Wprowadzenie w temat, podanie tematu lekcji i przedstawienie planu pracy na lekcji (co jest celem dzisiejszej lekcji).
Część 2:
- Krótka pogadanka z uczniami:
- Jakich kompozytorów muzyki poważnej znacie, jakie utwory tych kompozytorów potraficie wymienić?
- Czy waszym zdaniem jest to muzyka, przy której możemy się nudzić?
- Jakie mamy korzyści, co nam daje kontakt z muzyką poważną?
- Nauczyciel prezentuje fragmenty wybranych utworów z pytaniem, czy uczniowie znają pochodzenie utworu: kto jest jego kompozytorem i jaki jest jego tytuł.
- Nauczyciel przygotowuje uczniów do wykonania ćwiczenia 1:
- Uczniowie słuchają fragmentu utworu A. Vivaldiego – koncertu skrzypcowego "Wiosna" i opisują jego charakter,
- Nauczyciel krótko przybliża postać kompozytora,
- Nauczyciel tłumaczy i pokazuje sposób wykonania ćwiczenia,
- Uczniowie wykonują ćwiczenie: tworzą rzeźbę – kompozycję przestrzenną do utworu (spacerują w rytm muzyki i stopniowo zatrzymują się wokół pierwszej stojącej osoby przyjmując różne pozy – mogą stać, przyklęknąć, podnieść ręce itp.)
- Nauczyciel omawia wykonane ćwiczenie i wprowadza w zasady ćwiczenia 2:
- Nauczyciel krótko omawia wielką postać muzyki klasycznej – L. van Beethovena i prezentuje fragment utworu,
- Uczniowie przypominają sobie formę ronda muzycznego,
- Następnie pokazuje uczniom sposób wykonania ćwiczenia,
- Uczniowie wykonują ćwiczenie w małej grupie stojąc naprzeciwko siebie (w miarę czasu można ćwiczenie powtórzyć tak, by wszystkich uczniów włączyć do działania), do ćwiczenia używają piłeczek i nimi wykonują konkretne ruchy. Ważnym elementem ćwiczenia jest to, że refren ronda ma ten sam układ choreograficzny.
- Nauczyciel omawia wykonane ćwiczenie i wprowadza w zasady ćwiczenia 3:
- Uczniowie po wysłuchaniu utworu C. Saint-Saënsa "Akwarium" opisują jego charakter, podają, z jakim zjawiskiem natury utwór im się kojarzy,
- Nauczyciel podaje tytuł utworu i jego pochodzenie ("Karnawał zwierząt") oraz nazwisko kompozytora.
- Uczniowie przypominają sobie pojęcie muzyki programowej,
- Nauczyciel pokazuje sposób wykonania ćwiczenia,
- Uczniowie wykonują ćwiczenie stojąc na przeciwko siebie, w rękach trzymają zielone i niebieskie szarfy, a ruchami naśladują fale morskie, zmieniają intensywność fal w zależności od charakteru muzyki.
- Nauczyciel omawia wykonane ćwiczenie.
Część 3:
- Podsumowanie lekcji: nauczyciel zadaje uczniom pytania nt. kompozytorów i utworów, jakie na lekcji zostały omówione, zachęca uczniów do słuchania muzyki mistrzów, gdyż dostarczają one wiele radości i możliwości działania.
- Podsumowanie aktywności i wystawienie ocen za pracę na lekcji.
- Zapowiedź następnej lekcji.
- Pożegnanie uczniów i zakończenie lekcji.
Opracowała: mgr Lucyna Brzeziak nauczyciel sztuki-muzyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Bytomiu |